Monday, May 12, 2008

Ulasan Akhbar Penggal 2 Minggu 8

http://cyberita.asia1.com.sg/luarnegara/story/0,3617,118586,00.html

Langkah yang telah diambil ada kesan baik serta kesan buruk. Walaupun sebuah Persatuan Polis Muslim boleh bertindak demi mengawal kepentingan masyarakat Islam, ia juga boleh dilihat sebagai halangan kepada masyarakat Islam bagi mengasimilasikan diri dalam rakyat Britain, dan akan meningkatkan pengaggapan masyarakat Islam sebagai golongan yang asing.

Persatuan polis tersebut boleh berfungsi sebagai hubungan antara masyarakat Islam dengan pemerintah agar menurunkan bilangan masalah perkauman yang boleh dikemukakan oleh polisi-polisi rakyat yang tidak adil. Satu contoh berlaku di negara Perancis, apabila sekolah-sekolah melarang budak-budak Sikh memakai 'turban', yang merupakan keperluaan agama mereka. Perbuatan ini telah menimbulkan ketidakpuasan hati dan kemarahan di golongan Sikh yang menetap di situ. Jika sebuah organisasi telah dipertubuhkan bagi menekankan hak awam kelompok minoriti, mungkin perselisihan seperti ini boleh dielakkan. Ini mungkin menjadi peranan Persatuan Polis Muslim.

Namun, pasukan polis yang dibina berdasarkan agama akan menghadapi masalah. Ia boleh mewujudkan fenomena 'reverse discrimination' atau diskriminasi yang menyokong kepentingan minoriti dan memberikan golongan tersebut faedah yang tidak seimbang. Ini akan meningkat perasaan curiga dan sangsi. Untuk melawan ini, golongan minoriti mesti menjadi lebih terbuka dan cuba menyesuaikan diri dan tidak boleh bersambung bergaul di masyatakat sendiri.

Masalah perkauman merupakan sesuatu kesan negatif globalisasi. Dalam negara-negara kosmopolitan, perselisihan faham tentu akan berlaku, dan orang mesti memupuk sikap bertoleran dalam watak sendiri. Sistem demokrasi dan meritokrasi mesti diperkenalkan dan diperkuatkan bagi semua orang dapat peluang yang seimbang.

227 patah perkataan

1 comment:

ninda said...

Usaha kamu untuk memberi contoh lain menunjukkan peningkatan positif bagi meningkatkan mutu ulasan. Terdapat komentar yang matang dan padat.


Isi = 8
Bahasa = 8
Jumlah = 16/20

Cikgu Elina