Thursday, July 24, 2008

Ulasan Akhbar Penggal 3 Minggu 4

http://cyberita.asia1.com.sg/singapura/story/0,3617,123244-1216763940,00.html?

PROGRAM TUTUR MANDARIN, MELAYU DILUAS

Pada pendapat saya, Singapura masih belum mencapai keharmonian kaum. Keadaan sekarang mungkin merupakan toleransi kaum-kaum. Walaupun keadaan ini lebih elok daripada masalah perkauman dan rusuhan(yang mencemarkan nama negara dan mengancam ekonomi kita), dari segi sosial, Singapura masih ada pontensi untuk membangun dan membina masyarakat yang benar-benar bersepakat.

Keharmonian kaum tidak hanya terhad kepada aspek keamanan dan kemesraan. Ada juga bahagian pemahaman dan pengahargaan kaum lain, dan inilah ialah faktor yang masih belum dipupuk dalam masyarakat Singapura. Beberapa orang boleh menyatkan mereka memahami kaum lain? Beberapa orang boleh menegaskan bahawa mereka menghargai agama lain? Selepas memperhatikan ini, seseorang akan menyedari bahawa usaha untuk menggalakkan keharmonian kaum di Singapura, walaupun ia patut dipuji, tidak dapat membentuk masyarakat idaman atau masyarakat ideal.

Mempelajari bahasa kaum lain (seperti saranan yang diberikan di artikel) mungkin lebih berkesan kerana bahsa dapat mencerminkan semua aspek kaum dan memberikan wawasan yang mendalam tentang pemikiran kaum tersebut. Contohnya, peribahasa Melayu dapat membayangkan nilai-nilai terutama masyarakat Melayu. Mempelajari bahasa lain merendam seseorang dalam keunikan budaya dan membolehkan seseorang menghargai dan memahami kaum asalnya. Pada pendapat saya, program ini mesti disokong dan diperkembangkan bagi menigkat kesannya atas masyarakat.

Apabila anjuran ini dibandingkan dengan suatu kelaziman kalendar sekolah, Hari Keharmonian Kaum, perbezaan kesan amat jelas. Hari Keharmonian Kaum hanya mengenal variasi fisikal seperti kelainan baju, makanan dan adat. Ia hanya menitikberatkan perbezaan superfisial dan boleh dikatakan tidak mencapai tujuannya kerena ia menekankan bahawa kita berasal dari kaum berlainan, dan tidak mengesahkan persamaan kita sebagai warganegara Singapura. Apatah lagi, Hari Kerharmonian Kaum tidak berkesan di sekolah-sekolah yang tidak berbilang kaum, serperti sekolah SAP.

Saya akan memberikan kes negara Switzerland, yang juga berbilang kaum dan mempunyai empat bahasa nasional, bahasa Jerman, bahasa Perancis, bahasa Itali, dan bahasa Romansh. Semua pelajar harus mempelajari bahasa kaum mereka, satu bahasa kaum lain, dan digalakkan mengunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa bersama bagi berkomunikasi. Jika sistem seperti ini berjaya di negara Switzerland, ia boleh berjaya di sini juga.

319 patah perkataan

1 comment:

ninda said...

Ulasan yang agak baik kerana terdapat perbincangan serta contoh yang realistik bagu menyokong pendapat yang dikemukakan.


Isi = 12/15
Bahasa = 11/15
Jumlah = 23/30

Ckg Elina