Saturday, May 3, 2008

Ulasan Akhbar Minggu 7

http://cyberita.asia1.com.sg/singapura/story/0,3617,118062,00.html?

Artikel ini telah mengemukakan pemilikian kereta yang telah menjadi satu kebiasaan di masyarakat Singapura. Apatah lagi, padangan kereta sebagai lambang kekayaan dan penentu taraf sosial telah mengningkatkan kepentingan yang diberi kepada kereta walaupun kos memandu masih tinggi.

Selain daripada membeli kereta dan membayar cukai COE, pemilik kereta juga terpaksa mengeluarkan duit untuk minyak, cukai jalan raya dan isurans bulanan. Beberapa langkah tersebut(seperti COE) telah diperkenalkan oleh pemeritah Singapura bagi menghadkan bilangan kereta di Singapura. Namun, ia tidak berkesan. Nombor kereta di jalan raya masih bertambah.

Bersama dengan inflasi harga dan kenaikan harga minyak, memandu akan menjadi tabiat yang memakan belanja dan masyarakat mesti menyesuaikan diri kepada pilihan lain seperti pengakutan awam atau mengurangkan pengunaan kereta. Ini juga ada kesan positif atas alam sekitar, kerana carbon dioxida yang dikeluarkan merupakan gas rumah kaca yang mendatangkan fenomena pemanasan global. Ada juga kereta hibrid yang boleh dijalankan dengan megunakan minyak atau dengan kuasa elektrik dari bateri-bateri. Ini akan mengurangkan pengeluaran gas-gas dari kereta. Kajian dan eksperimen sedang dilakuan untuk menilai kegunaan enjin kereta yang mengunakkan hidrogen atau 'bio-fuel'(minyak daripada timbuh-tumbuhan), yang tidak akan mencemar alam sekitar.

Secra kesimpulannya, pemilik-pemilik kereta mesti sedar akan kesan memandu atas perbelanjaan dirinya, supaya boleh mebuat pilihan yang baik.

201 patah perkataan.

1 comment:

ninda said...

Isi kurang, perbincangan terbatas, perlu diperluaskan dan dikembangkan lagi. Semak ejaan dan berikan terjemahan kepada COE.

Isi = 6
Bahasa = 6
Jumlah = 12/20

Cikgu Elina