Sunday, April 20, 2008

Ulasan Akhbar Penggal 2 Minggu 5

http://cyberita.asia1.com.sg/singapura/story/0,3617,117000-1208469540,00.html?

Artikel ini menunjukkan contoh penekanan yang diberi kepada bangunan-bagunan dan perumahan eko. Semua bangunan di bandar eko Tianjin harus memenuhi piawaian bangunan hijua, suatu penunjuk yang telah diperkenalkan bagi memberi taraf-taraf tinggi kepada projek pembinaan baru. Walaupun teknologi yang digunakkan amat canggih, 20 peratus pembinaan baru telah dipinggirkan untuk perumahan awam yang akan diberikan subsidi.

Pada pendapat saya, langkah ini amat penting dalam mengekalkan kehidupan eko tersebut. Jika subsidi tidak diberikan, hanya golongan mewah yang dapat berfaedah, dan kerana golongon kaya hanya merupakan segelintir rakyat, bahagian majoriti masih akan bergantung kepada teknologi biasa yang mecemarkan alam sekitar. Kesimpulannya, teknologi ini tidak harus terbatas kepada satu golongan shaja, ia harus murah supaya semua orang dapat bermanfaat daipapadanya.

Walaupun saya juga bersetuju dengan kenyaatan Encik Mah Bow Tan yang berkata, "bandar eko itu bukanlah satu eksperimen makmal tetapi harus praktikal dan menerapkan teknologi yang mudah digunakan di mana-mana sahaja", saya masih berpendapat bahawa ia merupkan komen yang bersifat idealis. Teknolgi ini membawa pilihan-pilihan baru untuk kita, namun Singapura ialah negara kecil yang tidak mempunyai sumber asli untuk menyokong projek-projek sebesar ini. Menjanakan kuasa elektrik melaui tenaga angin dan solar mengunakan kawasan tanah yang besar dan tidak sesuai untuk negara kita.

Sebaliknaya, suatu cadangan alternatif yang senang ialah untuk menukar cara hidupan kita. Dengan mengurangkan sikap konsumerisme, menurunkan pengunaan kereta dan menjimatkan air and kuasa elektrik, kami dapat membina bandar eko dengan tidak bergantung kepada kemajuan teknologi.

(235 patah perkataan)

1 comment:

ninda said...

Isi masih boleh diperluaskan. Semak ejaan dan penggunaan kata.

Isi = 7
Bahasa = 7
Jumlah = 14/20

Cikgu Elina